Hostel-livet

[17:04]
Att bo på hostel är smidigt och oftast billigt, dessutom är det ett perfekt ställe att träffa nya människor, byta erfarenheter och tips eller bara umgås.
Under en vecka har vi nu hunnit på två olika hostels, 365 Inn i Beijing och här i Xi'an har vi bott på Han Tang Inn. Två nätter på det sistnämnda för ett dorm har vi betalat ungefär 85-90 kr/pers, och i Beijing kostade det 260kr/pers för 5 nätter.

Till viss del är det anstängande att bo med andra, å andra sidan blir det så mycket billigare, särksilt i de lite större städerna. Kvällarna spenderas även här på hostelet, just för att det finns så många trevliga personer. Här i Xi'an har vi bland annat träffat på Paul och Amy från England som gör en 12-månaders resa, de ska till Nya Zeeland efter Kina. Ett annat häftigt par är Vinny och Carolyn, från Irland som nyligen gift sig, varit 10 veckor i Indien, och efter Kina flyttar de till Kanada.
Att träffa människor som dem är inspirerande, och det känns verkligen som om det finns hopp för sådana som mig också.
Det sorgliga är dock att lika fort som man träffas, och inser hur bra man kommer överens, lika snabbt försvinner antingen vi eller dem.

Ikväll blir det hursomhelst nattåg till Shanghai, igår insåg jag att det tar 15 timmar och inte 12. Hoppas vi sover minst lika gott som sist!

Summer Palace

[16:53]
I måndags besökte vi Sommarpalatset som ligger i nordvästra Peking. Det sägs att Sommarpalatset ("Den kultiverade renhetens trädgård") var änkekejsariinan Cixis favoritanläggning, och jag förstår mycket väl varför. Det finns långa fina, målade korridorer, varje målning visar scener från klassiska sagor och romaner.
Inträdet kostade 20 yen, det är så stort område vilket betyder att det är lite svårt att hinna med allt som finns, man kan senare lägga till extra 10 yen för att komma in på det andra sevärdheterna som finns.

Tower of Buddhist Incense i bakgrunden.

Vi bestämde oss sedan för att ta en liten båttur på Kunmingsön. På båten träffade vi en Amerikan som bestämde sig för att vi var de häftigaste människorna han har träffat, vi behövde dock fortfarande klämma in lite universitets-planer bland all resandet.

Ja, och det var dag fyra i stort sett! Vi hann även med att se OS-anläggningen, mäktiga stora byggnader förstås, och nu kan jag säga att jag varit där.

Temple of Heaven

[20:58]
Himmelens Tempel är så otroligt vackert, vi var där för några dagar sedan, har dock inte kunnat lägga upp bilderna förrän nu, och har dessutom inte tålamodet som krävs för att ladda upp fler, men här är lite utav vad dagen bjöd på.
Inträdet kostade 30 yen, utmärkt att strosa runt och fascineras utav allt det vackra, och de gamla människorna som antingen spelar spel eller utövar någon slags  sport.

En sisådär 270 hektar att utforska.

Den enda som kunde närma sig himlen var den främste bland människorna, det vill säga Kejsaren, som var himmelens son. Han kom till templet varje vår för att offra till himlen och be om goda skördar. Bönehallens runda form symboliserar himlen, medan den rektangulära jorden.

Idag har vi däremot sett Terrakottaarmén, bilder på det kommer om någon vecka eller så, eller kanske imorgon. Imorgonkväll drar vi vidare till Shanghai med tåg, tar 12 timmar och väl framme kommer Ingrids underbara, grymma mormor och hämtar oss! Nu dumpling party!

Xi'an på cykel

[18:27]
Igår (torsdagsmorgon här) kom vi fram till staden Xi'an, huvudstaden i Shaanxiprovinsen. Åkte somsagt nattåg hit, vilket i slutändan tog 12 timmar, lyckligtvis hade vi tagit "softsleepers" så sängarna var otroligt nog mycket skönare än de på första hostelet. Tågstationerna här i Shanghai liknar mer flygplatser, de är stora, väskorna ska kontrolleras, vilket är lagom kul att ta av och på den gigantiska väskan.. Ja, och ska du givetvis vara där 2 timmar innan avgång.

Båda sov gott, så den långa tågresan var inte alls lika jobbig som jag hade föreställt mig. När vi kom fram till stationen blev vi hämtade av hostelet, supersmidigt!
Vi bor på Han Tang Inn, vilket är ett mysigt litet hostel, bra personal och härliga människor, rummen är dock väldigt små. Ingrid och jag delar rum med 6 andra, för 2 nätter betalar vi 87 yen per person.

Vi tog oss upp till citymuren, det var antingen väldigt disigt eller väldigt mycket smög, men det lilla vi såg var hursomhelst väldigt fint. Inträde 40 yen.

Vi hyrde varsin cykel och tog oss runt, smartaste idén och 20 yen.

När vi kände oss klara med muren strosade vi runt bland de små gränderna, framåt eftermiddagen var det dags för lunch, hittade ett ställe som heter Star Ferry, de hade så fina tekannor och gott te. Dog lite smått.

Vandrade runt i ett kvarter som heter heter the Muslim Quarter, där fanns bland annat dessa underbart fina tekannorna. Idag fick vi reda på att man faktiskt kan skicka hem saker med sjölast, då kan man i princip köpa hur många fina tekannor som helst och ha tekalas!?

Kvällen avslutades med att ett stort gäng här från hostelet bestämde oss för att gå ut och käka. Provade på lite nya smaker innan vi käkade dumplings tillsammans, lyckades gå helt fel i jakt efter en viss bar som någon hört talas om, men väl framme på vårt hostel var vi minst lika glada.

Life in Beijing

Facebook är inte tillåtet här, så det är lite svårt att hålla kontakten med er där hemma. Jag ignorerar alltså inte er, utan det är mer eller mindre förbjudet med facebook här. Jag kan heller inte skriva på bloggspot.se förrän jag kommer härifrån.

Kina är sjukt annorlunda, mycket mer än jag hade förväntat mig. Kineserna är trots allt ganska många så jag borde inte bli så förvånade över att det reagerar över hur jag ser ut. Mitt hår och min mörka hy väcker med andra ord otroligt mycket uppmärksamhet. Folk här är dessutom inte rädda för att stirra, så de stirrar så mycket de bara kan, många kommer även fram och antingen frågar lite snällt eller mer eller mindre tvingar mig att vara med på kort. Jag är super-exotisk!
Maten är fantastisk, går att leva på 100 kr på två dagar, frukost, lunch och kvällsmat. Tunnelbana kostar 2 kr, och inträde till de stora attraktionerna kostar mellan 20-50 kr. Vill man kan man alltså komma undan otroligt billigt, men för de mer kräsna finns det även lite finare restauranger.

Om några timmar går tåget till X'ian, om internet fungerar bättre där ska jag försöka ladda upp lite mer bilder! :)

He who has not climbed the Great Wall is not a true man

[22.15]
Här hade jag skrivit massa om allt vi har gjort, men det inlägget raderades. Synd. För nu ska jag strecha och gå lägga mig. Vi har nämligen varit på den jobbigaste delen av Kinesiska muren idag. Ja, och så har jag ätit Peking Anka.  Det förstnämnda var det jobbigaste, önskade att jag hade skygglappar för ögon med tanke på min höjdrädsla, ett knä i bättre skick och längre ben. Muren lutar rejält på vissa ställen, och på den delen vi gick fattas många trappsteg. På vägen ner visade de oss en genväg, men även där gällde det att ha koll på fötterna.

Imorgon tar vi ett elvatimmar långt nattåg till staden Xian i 2 dagar, vi ska nämligen se på terrakotta armen.  Ja, här stod det en himla massa annat intressant om de tidigare dagarna och dagen, men hos mig är klockan mycket, så läggdags för min del.

First day in Peking

[+ 8 timmar, 22.30]

Har nu hamnati Beijing, vilket känns lite smått overkligt. Kina har alltid känts så långt bort, och visst är det en bra bit att åka, men att komma hit är möjligt! Hela resan tog en sisådär 18 timmar, och väl framme skulle klockan vridas fram hela 8 timmar.

En vacker dag ska jag också unna mig att resa i första klass, att flyga 9½ timme  samt försöka få bästa sömn är inte det lättaste. Vi tog sedan bussen till vårt Hostel, 365 Inn, 16 yen vilket är ungefär 16 svenska kr för att åka en resa på drygt 70 min

Vi försökte att hålla oss vakna genom att strosa runt och utforska det nya området. Medan varenda del utav kroppen kämpade för att gå lägga sig gav vi sedan upp runt 6 tiden och sov i lite mer än 12 timmar.

Lördag begav vi oss till Himmelska fridens torg, stadens centrum. Innan dess käkade vi frukost, 2kr kostade det!

Ingången innan Den förbjudna staden, inträde ca 40 kr.

Precis vid ingången till Den förbjudna staden för att se kejsarpalatset.

Under 500 år var palatset bostad till 24 olika kejsare. Den förbjudna staden är skyddad av 10 meter höga murar och det sägs att det har 9999 rum, rätt coolt!

Shoppade två nya tavlor som ska hänga fint i mitt rum där hemma, alternativt den framtida lägenheten. Det hanns även med en fika paus.

Vandrade sedan till andra sidan och uppför ett berg i Jingshan Park.

Så här såg det ut!
Lördagen bjöd även på en sväng på Pearl Market innan vi käkade kvällsmat, fried rice och en kyckling-cashew gryta med jasminete för 30 kr. Idag har vi hunnit med Temple of Heaven, Silk market, Night market där de säljer alla möjliga galna saker som skorpioner, ormkött, eller varför inte hundkött? Men det får jag berätta om en annan dag!
Hoppas ni har det bra där hemma!

Vienna Airport

Är egentligen lite rädd för att flyga, håller krampaktig i stolsstödet när vi lyfter, lite extra när vi landar, tror lite smått att vi inte ska klara det hela. Landningen är nog det värsta, får för mig att vi störtar mot marken med alldeles för hög fart, övertygad om att jag i nästa sekund ska dö. På Ryan Airs flygningar spelas dessutom dumt nog en triumferande liten melodi strax efter landningen hur har de tänkt där undrar jag febrilt? Är det inte meningen att vi ska landa säkert?
För att inte tala om turbulensen, då tror jag att vi ska dö, på en gång. När jag väljer plats, väljer jag medveten fönsterplatsen, längst in detta trots att jag är en gnutta klaustrofobisk, för skulle vi motförmodan störta, ja då vill jag kunna se det, inte för att det hjälper ett dugg. Lite sinnessjukt.

Nu ska jag hursomhelst iväg igen, i rädsla för att bringa olycka över det hela har jag inte talat om det lika öppet som sist. Nu är jag på väg till Peking, om än flygrädd, klaustrofobisk så är jag lagom förväntansfull. I skrivandets stund har jag klarat av första delen av en 18 timmars lång resa, och sitter på flygplatsen i Wien. Kvart i fem går resan vidare österut, skönt med gratis internet!

Är inte uppvuxen med dessa små filur, men Barbaskön följer med på vår resa och ska minsann se allt häftigt i världen.

Blev försenade från Göteborg, men fick i gengäld denna vackra soluppgång. Vår resa går även att följa här.

London kvällstid

Jag har inte firat jul hemma på två år, och denna jul blir min tredje som jag missar. Lite sorgligt, men å andra sidan har Jul inte varit min grej på väldans många år. Jag kände dock en gnutta hopp när jag strosade runt på Oxfords gator för några veckor sedan, för vem kan låta bli att inte få lite julkänsla och längtan när gatorna är upplysta och ser så här mysiga ut?

Min sista kväll i London spenderades bland annat på Primark, Forever 21, Urban Outfitters och Topshop. Önskade lite smått att jag hade mer pengar än vad jag hade.

Drog till Picadiily, fascinerades av alla människor, och iakttog fina par som kikade på underbara bakelser. Drömde mig bort lite smått.

Min tid i London avslutades sedan med middag med resten av Yoyos familj, innan det var dags att åka tillbaka till Sverige igen.

Up, up and away

Höga höjder och levande statyer skrämmer mig.

V ställde oss bland alla andra människor i kön.

Vi skulle nämligen upp i världens största pariserhjul, London Eye som invigdes i mars 2000, designat av paret David Marks och Julia Barefield. Hjulets design användes som en en slags metafor för att markera slutet av 1900-talet, och början på det nya millenniet.

Det finns 32 sådana här kapslar på hela hjulet, och varje kapsel väger en sisådär 1 ton.

Så här ser en liten bit av London ut upifrån, rätt mäktigt om ni frågar mig. Vid fint väder kan man nästan se 40 km bort. Jag är höjdrädd, så jag var en gnutta skeptiskt till vad jag gett mig in på. Men blir man bjuden, ja då kan man inte tacka nej!

Hej hej, så här glada ser vi ut högt upp i luften.

En trevlig herre hjälpte oss att föreviga det hela med en bild. Snällt.

Theo käkade upp Big Ben. Jag ifrågasatte det inte. Blev mest lite yr av den höga höjden så fort jag närmade mig glasfönstret eller tittade ned. Det är ju trots allt det största hjulet, vilket innebär att man hamnar relativt högt upp. När färden var slut efter ungefär en halvtimme såg vi en kortfilm om London Eye, i 4D (på mark) coolt tyckte jag, om filmen alltså, inte markdelen.

Camden Market

Både första och andra gången jag befann mig i London lyckades jag missa Camden. När jag tänker efter förstår jag inte hur det är möjligt, det finns så rackarns mycket att se!

Camden ligger norr om Westminister, och det är supersmidigt att ta sig dit. Lite mindre folk under veckorna och helt smockfullt när helgen kommer. Det går att hitta precis allt möjligt här, det finns smyckesstånd, kläder, tatuerings och piercingsstudion för de som är extra äventyriliga, pubar, restauranger, matstånd med smaker från världens alla hörn och allt annat du kan tänka dig.

I någon av alla gränder finns det något som passar alla, tro mig. Här hittade vi T-shirts som fick oss att tänka på Sheldon från The Big Bang Theory.

Somsagt, det går att hitta precis allt i Camden. Om du kan pruta är det ett extra plus, är du student och kan pruta är det ännu bättre!

Smycken jämte alla matstånd. Alla dofter får dig att bli hungrig.

Stable Market är sjukt häftigt! Siri, jag tror att du skulle trivas här inne :)

Hur häftigt är inte det här?

Ja, och så blev vi förstås hungriga, finns en himlans massa god mat, hopplock av lite mexikanskt, eller kinamat, eller indiskt för ynka fem pund, eller en slice pizza kanske? Alla hittar något som mättar.

Sedan tåg vi tunnelbanan tillbaka in till stan. Hej hej här är vi.

Mind the gap.

här och så här har det sett ut vid tidigare besök i Camden.

Havet är djupt

Fortsatte dag två på bland alla fiskar på Sea Life Aquarium, jag fastade lite smått för maneterna, tyckte de var lite magiska!

Kolla hur fridfullt de svävar omkring.

Ja, och så skiftande de färg så fint med ljuset.

De andra fascinerades mer utav stingrockorna.

Hej hej fiskar, och hajen där! Ser ni den?

Den här fisken stirrade lite ont på mig.

Medan denna fiska glimrade fint.

Gick sedan vidare till den kallare delen av visningen!

Pingvinerna var så rackarns söta. Sen tänkte jag på filmen Happy Feet och blev lite ledsen över de instängde pingvinerna. Samlade mig lite smått, och när det slutat regna hade det hunnit bli kväll i London, så här mysigt såg det ut;

From Baker street to Westminister

Efter Madame Tussaud's strosade vi runt i de lite finare delarna av London, drömde oss bort bland de finaste lägenheterna och de dyra bilarna med privat chaufförer.

Trött i benen, så vi tog en liten paus.

Britterna kör på fel sida, tackavetja de här små tipsen på vilket håll man ska kolla på innan man korsar vägen.

Gick förbi Hyde Park och såg denna söta, lilla ekorre bland alla höstlöv.

Finns så himlans många fina statyer lite här och var i London. Här ovan ser ni Quadriga, Wellington Arch. Vi gick även förbi Memorial Gates, riktigt fint i höstfärger, jag glömde fota.

Hamnade sedan vid Buckinghamn Palace, en till paus tyckte våra trötta ben och många andra.

Ingen Drottning i sikte, däremot häst och vagn som besökte slottet.

Vi poserade lite fint framför slottet innan vi gick vidare till Sea Life Aquarium.

Madame Tussaud's

Andra dagen möttes vi upp vid Baker Street och ställde oss i den långa kön, vi skulle nämligen kolla in Madame Tussauds, som grundades av av vaxskulptören Marie Tussauds som föddes i Frankrike för en himlans många år sedan.

Vanja hade varit där tidigare, det var däremot min första gång.

Tova och Effron

Stor Shrek, liten Sylvia!

Byggnaden är uppdelad i olika avdelningar, gamla kungar och drottningar, världsledare, politiker, sportkändisar, artister, Hollywoodstjärnor, kända mördare, eller som här Einstein.

Hängde med dessa coolingar.

The King of Pop!

Lady Gaga!

Men of Peace

På andra sidan rummet stod dessa män.
Det fanns även en läskig del, med gamla mördare och en annan del med läskiga riktiga människor som skrämde folk. Det hela avslutades sedan med en tidsresa från Englands tidiga dagar, till nutid. De flesta dockorna är riktigt lika personerna, helt fantastiskt!

Streets of London

Skaffade mig ett nytt Oyster kort, och var därmed redo för en ny dag!
London är så rackarns mysigt med dess byggnader tycker jag. Förmiddagen började med ett besök på en Gentlemen's Club i närheten av Hyde Park som Yoyo praktiserade på förra året, det var så vackert där inne, men jag vågade inte dokumentera. Där hänger hursomhelst alla rika, lite finare människor.

Picadilly är inte så mycket mer än det här, bra mötesplats dock. Kom till ängeln liksom.

Vad kan det vara för folksamling tänkte vi, och bestämde oss för att utforska det.

Ståtliga hästar, röda tofsar på hjälmen måste dokumenteras ansåg jag.

Promenerade sedan vidare mot Westminister, där denna coola hyllning till kvinnorna från andra världskriget stod.

Fint väder, London Eye i bakgrunden, och musik!

London Eye är riktigt mäktig! Största pariserhjulet i hela världen till och med. Vi åkte upp i det, men det ska jag berätta mer om en annan dag.

Lunchade i China Town, välbehövligt må jag säga.

Bodde somsagt i Kings Cross, och där fanns Platform 9 3/4. Ja, till skillnad från mig lär ni väl veta att det är från Harry Potter.

Dagen avslutades sedan med en kvällsfika på Starbucks. Bra första dag i London.

I bought a ticket to the airport in Stansted It felt like I was home

I tisdags drog jag till London, varför inte tänkte jag, hoppade på ett tåg, sedan buss och avslutningsvis planet till London. Tog mig till Liverpool station, där Yoyo mötte mig och hamnade sedan i Kings Cross på hostelet Clink 78.

Hostelet var ett 200 år gammalt rådhus som de byggt om, skit häftigt!

Taket var lite smått magiskt tyckte jag, och det stod så himla många bra citat lite överallt.

"Tourists don't know where they have been, travellers don't know where they are going."

"Every Saint has a past and every sinner has a future" - Oscar Wilde

"Internet Courtroom (write your own story from the place that inspired Charles Dickens to create Oliver Twist!)" Hur coolt är inte det?

Ute i receptionen fanns det fler citat.
"Sits he on ever so high throne, a man still sits on his bottom" - Montaigne

"All men should strive to learn before they die, what are you running from, and to and why" - James Thurber

Och så här kunde väggarna på "tjejrummen" se ut. Super häftigt hostel!

Göteborg

Befann mig i Göteborg i några timmar tidigare idag, träffade dessa underbara tjejer, Frida, Malin och Emma! Vi åt rackarns goda baguetter på det mysiga fiket, Le pain francais uppdaterade varandra om våra liv och hade det allmänt trevligt. De lämnade sedan av mig vid stationen, jag är nämligen hemkommen från London, men det är en helt annan historia!